Vijf redenen om met Game-based Learning te starten

Vijf redenen om met Game-based Learning te starten

Op de website van Acer Education geeft de hardwarefabrikant 'Five reasons to introduce Game-based Learning (GBL) at school'. Lees hier een korte samenvatting.

GBL is een middel om studenten effectief naar een doel toe te laten werken en heeft vijf kenmerkende eigenschappen:

  • Competitie
    De uitdaging is om de hoogste score te halen. Om te winnen moeten de leerlingen logisch denken en snel schakelen om tot een oplossing te komen. Door deze competitie met het spel leren zij beter.
     
  • Betrokkenheid
    Terwijl de game de leerling meeneemt in een verhaallijn, worden verbeelding en nieuwsgierigheid voortdurend geprikkeld. Zonder dat de leerlingen het in de gaten hebben, nemen zij de leerstof moeiteloos op. Bovendien, omdat zij specifieke spelfragmenten en kritische gebeurtenissen moeten onthouden voor het verdere verloop van de game, blijft de leerstof ook beter hangen.
     
  • Beloning
    Dat zij tijdens het spel beloningen krijgen, stimuleert de leerlingen om door te gaan met het spel, dus het leerproces. Een beloning kan een virtueel schouderklopje zijn ('goed gedaan!'), maar ook een score of een terugkoppeling met aanvullende/verdiepende leerstof. 
     
  • Hand-oog coördinatie
    Omdat de leerlingen naar scènes op het scherm kijken en tegelijkertijd acties moeten verrichten op toetsenbord, gamepad en/of muis, ontwikkelen zij hun hand-oog coördinatie.
     
  • Grenzeloze fantasie
    Behalve dat zij in de GBL-omgeving spelen, voegen zij er ook hun eigen werelden aan toe met hun eigen ideeën en hun eigen experimenten. GBL-leerstof gemaakt met bijvoorbeeld Minecraft toont aan dat er maar één grens is aan wat leerlingen in een game kunnen bereiken en dat is hun eigen fantasie.  

Het oorspronkelijke (engelstalige) artikel vindt u hier:

http://eu-acerforeducation.acer.com/innovative-technologies/5-reasons-to-introduce-game-based-learning-at-school/
 

Auteur: Pictio
Bron: Acer
Naar het overzicht

De laatste nieuwsberichten

UvA doet wetenschappelijk onderzoek 'game-based learning'

Armand Lejeune - Bedrijfsleven laat kansen liggen

Wordpress boek van Vincent Moll